top of page

Drie tips om chaos in structuur te veranderen in 2021

Ben jij ook zo’n warhoofd? Vergeet je van alles en vind je dat best vervelend? Of onthoud je nog wel alles, maar wordt het wat te veel? Hier zijn drie tips die je kunnen helpen!


TIP 1: BRAINDUMP

Noteren, noteren: wie zijn best doet, zal het leren

Ik denk veel. Heel veel. Zoveel dat ik het nooit allemaal kan onthouden, dus noteer ik alles. Alle afspraken, to do’s en boodschappen staan gecentraliseerd in onze familieplanner, afspraken buitenshuis komen ook in de digitale agenda die ik deel met mijn man (zo zien we ook als we niet thuis zijn wanneer we vrij zijn en wanneer niet) en ik gebruik ook mijn wekker voor belangrijke zaken met een deadline. Iets dat ik bv. niet mag vergeten meenemen naar het werk staat als alarm enkele minuten voor ik moet vertrekken. Zolang het niet in mijn tas zit, druk ik op snooze. Die functie heeft me al veel leed bespaard! Je kan ook werken met herinneringen vanuit je agenda, met een melding op je scherm of een mailtje op een bepaald tijdstip. Je moet misschien even experimenteren wat voor jou de beste plek is om je hersenspinsels op los te laten, dus geef niet meteen op. :)



Ruimte in je hoofd

Als je alles noteert, creëer je meteen weer ruimte in je hoofd. Je hoeft niet de hele tijd van alles te onthouden want je hebt je planner/lijstje/wekker/agenda die dat voor je doet. Dit werkt ook goed als je een overthinker bent zoals ik. Leg een blocnote naast je bed wanneer je aan het piekeren bent zodat je die gedachten kan loslaten.



TIP 2: ROUTINE

Werk op voorhand

Er zijn veel – héél veel – zaken die elke dag moeten gebeuren en waar je eigenlijk tijd mee kan winnen door wat op voorhand te werken.


Op zondag leg ik bijvoorbeeld Otis zijn kleren voor de hele week klaar. Dit duurt maar enkele minuten, maar bespaart ons ’s ochtends veel (denk)werk: we nemen gewoon het stapeltje voor die dag en klaar. Ook voor mijn man is het erg handig om niet de “Past dit wel samen?”-stress te hebben wanneer hij onze zoon klaarmaakt voor school.


Nog een goede tip wat planning betreft, is een weekmenu. Bespaar jezelf de dagelijkse kwelling van een gerecht te verzinnen en trek er in het weekend een kwartiertje voor uit. Noteer meteen alles op je boodschappenlijst en als je helemaal slim wil spelen, bestel je alles meteen online om af te halen in de winkel.


Schema’s

Ik maak niet enkel to-dolijstjes of boodschappenlijstjes, maar ook vaste schema’s krijgen hier een plaatsje om het prikbord. De inhoud van Otis’ boekentas bijvoorbeeld, toen hij net naar school begon te gaan. Dat is ondertussen een routine dus het lijstje werd vervangen door het schema van koekjes en fruit, gezien dat elke dag varieert en met mijn ochtendbrein is zo’n lijstje echt een time saver.



Vaste plaats

Zorg voor een vaste plek voor je spullen. Mijn man moet wekelijks op zoek naar zijn sleutel of portefeuille. Ik niet: alles heeft een vaste plaats dus ik weet ze precies liggen. Kijk waar je de spullen intuïtief legt en zorg daar voor een plekje. Mijn sleutels liggen bijvoorbeeld in een potje op de schoenenkast in de hal. Zorg dat je gsm, portefeuille, sleutels etc. steeds in dezelfde broekzak of in hetzelfde vakje in je handtas zit, zo vermijd je veel zoektochten en af en toe een blinde paniek.



TIP 3: PRIORITEITEN

Matrix van Eisenhower

Je kan taken makkelijk indelen volgens de matrix van Eisenhower, die ze categoriseert op basis van belangrijkheid en urgentie.


Zo kan je zaken die belangrijk en dringend zijn best als eerste doen.


Dingen die niet belangrijk en niet dringend zijn, kan je gewoon niét doen. Strijken katapulteer ik de laatste tijd bijvoorbeeld al meer in die laatste categorie. Mooi vouwen na het drogen werkt vaak ook prima. Kan jij bedenken wat jou tijd en energie kost, maar wat misschien niet helemaal noodzakelijk is? Je kan wellicht meer schrappen dan je denkt.


Is iets onbelangrijk, maar wel dringend? Kijk of je het kan uitbesteden (bv. aan je man of kinderen).


En tot slot de categorie van belangrijk, maar niet dringend: plan die zaken in.


Uitstel is vaak geen afstel

Met uitstellen heb ik een haat-liefdeverhouding. Soms is het een vorm van zelfzorg om die afwas even te laten staan en eerst te ontspannen. Als je echter stress krijgt van vuile vaat op het aanrecht werkt dit misschien averechts. Je ogen sluiten kan hier helpen. :)


Kleine to do’s probeer ik wel eerst uit de weg te helpen. Als je denkt “Dat doe ik straks wel” is de kans groot dat je het vergeet òf dat je er eerst nog tien keer aan moet denken voor je het effectief doet. Ik zie bijvoorbeeld een mail van het werk waarop ik moet antwoorden. Het is echter al laat en ik lig in mijn zetel televisie te kijken – niet bepaald in werkmodus. Ik beslis de mail als ongelezen te markeren om mezelf eraan te herinneren die later te beantwoorden. Zo zie ik nog verschillende keren de melding van de ongelezen mail en denk ik steeds “oh ja, moet ik nog doen!” Dit bezorgt me eigenlijk meer stress dan meteen op het mailtje te reageren.


Nog een idee is natuurlijk je werkgerelateerde meldingen uit te schakelen vanaf een bepaald tijdstip zodat je niet meer ziet dat je een mail hebt en je die dus ook mooi binnen de werkuren kan verwerken.


Ik hoop dat je iets aan deze tips hebt en vol georganiseerde moed het nieuwe jaar kan ingaan!


Fijn eindejaar,

Annelien

bottom of page